Globale Selskaber

På denne side kan du læse nærmere om vores udvalgte porteføljeselskaber ved at trykke på logoerne.
 

 

Alphabet

Bag det relativt ukendte navn gemmer sig Google, der har en imponerende indtjening og fortsat flotte vækstrater – herunder takket være ejerskabet af YouTube, der virkelig tager fart i disse år. Udover kerneforretningen er Alphabet storaktionær i en række start-ups, som eksempelvis Uber.

Når man tænker på, at man næsten kan finde alt ved hjælp af en søgning hos Google, er det svært at forstå, at (...) Læs mere...

American Express

American Express er en udsteder af kreditkort med en ganske unik indtjeningsevne. Den har sine rødder i mange ting – blandt andet en bevidst opbygget mystik omkring et af klodens allermest eksklusive kreditkort: Centurion. Selskabet fokuserer på at øge markedsandelen hos virksomheder i niveauet under de allerstørste.

American Express udsteder vel nok verdens mest prestigefyldte kreditkort og har gjort dette i mange år. (...) Læs mere...

AutoZone

AutoZone fortsætter med at levere en imponerende vækst i indtjeningen per aktie. En række investorer gik ud af aktien i 2017, hvilket vi benyttede til at øge vores ejerandel til meget favorable priser. Vi har analyseret forretningsmodellen dybt i relation til de generelle ændringer, man ser i detailhandel omkring e-handel, og det er fortsat vores vurdering, at AutoZone er en unik virksomhed med en imponerende kultur og (...) Læs mere...

Coloplast

Et af Danmarks ubetinget mest veldrevne selskaber, som kursmæssigt har haft nogle udfordrende år, hvilket vi ikke mener bunder i realiteterne, er i vores optik en vækst- og indtjeningsmaskine, der fortsætter med at kværne derudaf. En ledelse der tænker langsigtet, stor innovationsevne og vækstmuligheder både i Øst og Vest gør os til fortsat glade aktionærer.

På kort sigt belønner aktiemarkedet ikke altid de bedste (...) Læs mere...

Diageo

Ganske få virksomheder på kloden ejer så mange værdifulde brands, som så mange forbrugere – i hele verden – kender. Diageo [Di ’a djo] har en produktpalette så bred og dyb, at ingen af konkurrenterne kan matche dem. Det giver blandt andet den fordel, at når forbrugerne løfter deres spiritusforbrug til bedre og dyrere produkter, så er Diageo med på hele rejsen.

Tænk på et spiritusmærke. Med stor sandsynlighed (...) Læs mere...

Estée Lauder

Estée Lauders prestigefyldte skønhedsprodukter findes på hylder i det meste af verden, og selvom selskabet stræber efter at være innovative og kreative, går de aldrig på kompromis med kvaliteten i deres produkter, hvorfor de i dag kan tage æren for nogle af de førende brands inden for skønhedsindustrien. Innovationskraften illustreres ved, at en fjerdedel af virksomhedens omsætning kommer fra produkter, der er udviklet i løbet (...) Læs mere...

Expeditors International

I vores øjne en af verdens mest veldrevne speditører, hvor det er medarbejdernes attitude og dybe forståelse af servicebegrebet, der sikrer virksomheden en unik position og indtjening. Virksomheden flyver under radaren, fordi den prioriterer kunderne benhårdt – og det giver ikke altid tid til analytikeren eller pressen. Det har vi det fint med.

Producenter af tøj, reservedele eller hårprodukter producerer ofte disse (...) Læs mere...

Galaxy

Hotel- og kasinooperatøren fra Macau befinder sig i en markedsmæssig ændring, hvor VIP-andelen af omsætningen er faldende til fordel for massemarkedet, som har en højere profitabilitet. På toppen af det ejer Galaxy Entertainment (herefter Galaxy) en masse jord, hvorfor der er markante udvidelser på vej. Det bedste ved det hele er, at kun et fåtal af de potentielle spillere endnu har haft fornøjelsen af et besøg.

< (...) Læs mere...

InterContinental Hotels Group

De færreste kender ejeren bag en række af verdens mest kendte og største hotelbrands. Måske fordi IHG udspringer fra et konglomerat, hvor det først i 2005 for alvor blev en selvstændig hotelforretning. IHG er ikke en klassisk hotelejer, men har udviklet en forretningsmodel, der har taget livtag med de værste risici og som samtidig skovler penge ind på at levere indkøbskraft og unik brandingværdi til hotelejerne.

Det (...) Læs mere...

Kone

Finske Kone, der har en ultrakonservativ balance, har på indtjeningssiden oplevet en vis stilstand deseneste par år, men vækstpotentialet er fortsat stort og realisérbart. En markant tilstedeværelse i Kina giver god mulighed for at være konsolidator, der kan løfte marginerne. Også en bølge af elevator-udskiftninger i Europa lover godt for de kommende år for det selskab, som vi har haft længst tid i vores globale portefølje.

LVMH

Louis Vuitton Möet Hennessy, som er navnene bag LVMH, er samtidig tre af virksomhedens stærke brands, der sammen med en række andre mærker danner verdens førende producent af luksusbrands. Topledelsen gør en dyd ud af at beskytte gruppens varemærker og vil hellere brænde produkter end at sælge dem på tilbud.

I 1987 blev LVMH til i en fusion mellem Moët Hennessy og Louis Vuitton. Hvor Möet Hennessy er en af verdens (...) Læs mere...

MasterCard

Mastercard befinder sig i et markedsmæssigt smørhul, hvor behovet efter selskabets kerneydelse stiger markant. Så den underliggende vækst er fremragende for et af verdens førende betalingsnetværk, ligeså er selskabets indtjeningsmargin på kerneforretningen. Den er så høj, at selv mange lønsomme industrier må se misundeligt til. Spændende potentiale venter i Indien.

Elektroniske betalinger bliver en større del af (...) Læs mere...

Moody’s

Hvis ikke en overskudsgrad på 57 procent kan vække opsigt, så kan afkastet på den investerede kapital, som er på 75 procent, måske fange interessen. Kreditvurderingsbureauet fortsætter med at løfte indtjeningen år efter år, senest vil et opkøb af hollandsk konkurrent give store muligheder, ligesom et forlig med det amerikanske justitsministerium giver ledelsen ro og fokus.

For mange investorer er det essentielt at (...) Læs mere...

Nike

Verdens mest succesfulde producent af sportssko og -tøj har oplevet modvind på hjemmemarkedet i USA, som primært bunder i strukturelle ændringer på det amerikanske detailmarked. Men vi er overbeviste om, at selskabets nye ”Trible-double”-strategi tager hånd om problemerne sammen med en ny salgsstruktur. Så vi er komfortable medejere af et selskab, der fortsat har en markant højere indtjeningsmargin end den største konkurrent.< (...) Læs mere...

Novo Nordisk

Novo Nordisk er fortsat en stærk vækstmaskine med en imponerende innovationskraft, et langsigtet fokus, markedslederskab og strategiske positioner på nøglemarkederne, som er ganske få spillere i medicinalindustrien forundt. De kommende år ser gunstige ud i et produktmæssigt perspektiv, ligesom en hidtil mindre division vokser i størrelse og strategisk betydning.

Novo Nordisk er en global markedsleder, der lemper (...) Læs mere...

Prudential Plc

Engelske Prudential sidder på en asiatisk guldmine. Grundydelserne er de samme fra land til land, men hvor væksten hentes hjem via cyklende sælgere med policer i tasken i nogle lande, så er billedet helt anderledes i eksempelvis moderne og pulserende Singapore. Forsikringsselskabet har rejst en hel hær af sælgere i regionen, men det er slet ikke nok. Der er brug for endnu flere de kommende år.

Forsikring kan (...) Læs mere...

Richemont

Richemont har en bred og værdifuld portefølje af smykker og ure, der kan betragtes som kunstværker. Som kunstner vil man ikke lade hvem som helst købe eller sælge sine værker, og for Richemont er situationen den samme. En øget kontrol af distributionen skal føre til øgede værdier for denne kunstner.

Det fysiske produkt fra Richemont er, for langt størstedelen, enten smykker eller ure, men det er ikke (...) Læs mere...

Samsonite

Har du en kuffert, rejsetaske eller computertaske, er der en stor chance for, at du ejer et Samsonite-produkt. Samsonite er nemlig meget mere end de kufferter, der produceres under eget navn.

Samsonite blev grundlagt tilbage i 1910 i Denver, i staten Colorado, af en brødreflok. Selskabet fik først sit nuværende navn i 1966, da man valgte at bruge navnet fra en sine kufferter. Tidligere hed Samsonite, Shwayder Trunk (...) Læs mere...

Sands China

Virksomheden lukrerer i disse år på effekterne af en række infrastrukturprojekter samt på en voldsom vækst blandt netop den type gæster, som kasino- og hoteloperatøren har som sin kernemålgruppe. Sands China har ikke flere kvadratmeter at bygge på – så nu bygger de opad.

Macau og dets mange farverige kasinoer er en populær destination for spilleglade kinesere, og mange af dem bor på et af Sands Chinas (...) Læs mere...

S&P Global

Virksomheden hentede i 2013 for første gang en CEO uden for McGraw familien, og Douglas L. Peterson har formået at løfte en ellers udmærket indtjeningsmargin til nye og imponerende højder. Grundlæggende skiller S&P Global sig ud ved, at virksomheden har en markedsposition, så stærk, som det kun er ganske få virksomheder på kloden forundt.

Anvendelse af gæld anses ofte som en attraktiv måde at finansiere (...) Læs mere...

St. James’s Place

Den ærkeengelske virksomhed har fundet en gylden niche i det lønsomme marked for formuerådgivning. Og man behøver blot se på, hvor stor en del af den nye kapital, der kommer fra kundernes bekendte, før man er overbevist om, at rådgiverne hos St. James’s Place kan noget helt særligt.

For finansielle rådgivere i Storbritannien har der siden 2012 været et stigende fokus på uvildig rådgivning, hvor rådgivere har (...) Læs mere...

Starbucks

Det er cirka 30 år siden, at Starbucks nuværende bestyrelsesformand, Howard Schultz, overtog ejerskabet af en lille kaffekæde. I dag åbnes der hvert år mange nye Starbucks-butikker verden over – og kæden har et imponerende afkast på den investerede kapital. Ledelsens primære fokus er konstant at forbedre lønsomheden, samt mulighederne på det kinesiske marked, hvor der i Shanghai er åbnet en butik, der er næsten 20 gange så (...) Læs mere...

United International Enterprises

United International Enterprise (UIE) er et stykke dansk historie i Malaysia, og med et konstant fokus på omkostningseffektivitet og optimering af driften forstår vi ikke den rabat, som aktiemarkedet giver selskabet på fondsbørsen. Vi taler ofte om, at gode investeringer kan ses som at give mindre end 100 kroner for en hundredkroneseddel – og i UIEs tilfælde kan sådan en købes for rundt regnet 75 kroner.

Som medejer i (...) Læs mere...

Visa

Verdens største betalingsnetværk, med en markedsværdi på ikke mindre end 255 milliarder dollars, har fortsat masser af vækstpotentiale. Og samtidig ser vi indtjeningen blive løftet til nye højder i de kommende år i takt med, at den opkøbte medlemsejede europæiske forretning bliver integreret.

Visa er verdens største betalingsnetværk, men størrelse er heldigvis ingen forhindring for yderligere vækst – tværtimod (...) Læs mere...

Walt Disney Company

2017 var – som forventet – et mellemår for Disney-koncernen, der ikke kunne levere samme indtjeningsvækst. Ledelsen har et skarpt fokus og nye initiativer på vej i sports-divisionen, hvor sportskanalen ESPN er markedsleder, ligesom vi noterer os, at den stærke forretningsmodel viser sin styrke, når de ti bedst sælgende film i 2017 enten var genindspilninger eller efterfølgere, som rent indtjeningsmæssigt er at foretrække. (...) Læs mere...